WiKi …

Chapman Stick (Stick) je elektronický hudební nástroj  vynalezený panem Emmettem Chapmanem na přelomu 60 a 70 let 20. století v USA. Je zařazený do skupiny strunných hudebních nástrojů a je opatřen většinou deseti, případně dvanácti strunami rozdělených do dvou skupin využívaných pro oddělenou hru melodických, harmonických a basových složek skladeb a to najednou v jednom okamžiku.

 

Způsob hry

Stick vypadá spíše jako elektrofonická kytara se širokým krkem a 8 – 12 strunami. Na rozdíl od kytary se na něj ale nebrnká nýbrž tzv. „tapuje“, což je perkusivní úder do struny proti hmatníku v blízkosti pražce, který takto předá energii struně, která se následně rozezní tónem odpovídajícím poloze na hmatníku. Pro hru hráč využívá obou rukou současně. Z toho důvodu je možné rozeznít více tonů najednou v jednom okamžiku než je možné na jiných strunných hudebních nástrojích, což jej činí více podobný klávesám. Tento způsob hry umožňuje tedy hrát hudebníkovi melodické a basové, respektive harmonické party současně.

Nejčastěji se na Stick hraje ve stoje, přičemž nástroj je „upevněn“ na hráče prostřednictvím pásového háku a ramenního pásu. Hák se jednoduše zastrčí za pásek u kalhot a ramenním pásem hráč prostrčí hlavu a pravou ruku (u leváků může být setup nástroje opačný). Ten je pak následně připevněn rychloupínákem k nástroji. Stick pak zaujme vertikální polohu, cca v úhlu 30-40 stupňů a tím umožňuje hráči pohodlně dosáhnout požadovaných poloh na hmatníku. Toto je také zásadní rozdíl v pozici nástroje oproti jakékoliv kytaře. Jak již bylo uvedeno hráč provádí údery do strun pomocí konečků prstů podobně, jako při hře na piano a tím rozeznívá struny, typicky melodii na melodickou skupinu strun a basovou linku, respektive harmonický doprovod na basovou skupinu strun.

 

Původ, historie a medializace

V roce 1969 jazzový kytarista Emmett Chapman vynalezl metodu hry zvanou “Free Hands“, kde obě ruce hraji současně a pouze na hmatníku a okamžitě aplikoval tento styl ve své hře. V této době používal vlastnoručně vyrobenou 9-ti strunnou kytaru s dlouhou mensurou, nicméně rozhodl se do budoucna navrhnout zcela nový a jedinečný design hudebního nástroje, aby mohl naplno využít potenciálu nové metody hry.

Vývoj Sticku zabral celých 5 let během kterých Chapman nastavil i obchodní model a odstartoval tím komerční výrobu a prodej nového hudebního nástroje. První komerční model opustil jeho dílnu v roce 1974. V témže roce představil veřejnosti nový Stick i v televizní show „What’s My Line?“, jehož odkaz na záznam najdete v sekci „Odkazy„.

Basista a zakladatel jazzrockové skupiny Weather Report Alphonso Johnson se stal prvním muzikantem, který představil Chapman Stick veřejnosti. Stejně tak špičkový instrumentalista Tony Levin se stal také jedním z prvních hráčů, kteří použili Stick při svých vystoupeních, konkrétně na turné s Peterem Gabrielem, nebo při svém působení u King Crimson,  Liquid Tension Experiment, Pink Floyd a Yes. Levin později formuje vlastní formaci zvanou Stickmen a jak název napovídá, skupina se stává ze dvou hráčů na Stick a jednoho na bicí nástroje.

Významnými nahrávkami, které později inspirovali množství hráčů byly například v roce 1981 King Crimson  a jejich album album Discipline (Tony Levin), v roce 1985 vlastní album Emmetta Chapmana nazvané Parallel Galaxy a singl Amy Granta zvaný Angels, kde hrál sólo na Stick Andy Widders-Ellis.

Stick si také zahrál ve filmu Davida Lynche Duna, kde herec Gurney Halleck hraje na pro filmové účely upravený nástroj skladbu Emmetta Chapmana Back Yard, respektive dělá, že hraje. Skladba ve skutečnosti hrála s kazetového magnetofonu. Odkaz na záznam této scény najdete v sekci „Odkazy„.